Παλαιό Ημερολόγιο :
16/03/2024
Νέο Ημερολόγιο :
29/03/2024
Lang1 Lang2 Lang3 Lang4 Lang4

KATHGORIES

Η ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ ΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΕΝΟΧΗ ΟΣΟ ΚΑΙ Η ΠΡΑΞΗ. (Ὑπόθεσις ΚΗ΄ Τόμος Β΄Εὐεργετινός)

Τοῦ ἀββᾶ Ἠσαΐα
Ἂν βρίσκεσαι σὲ πόλη ἢ σὲ χωριό, τὰ μάτια σου ἂς βλέπουν πρὸς τὰ κάτω, γιὰ νὰ μὴν ξεσηκώσεις πολέμους ἐναντίον σου, ὅταν θὰ εἶσαι μόνος. “Ἂν σταθεῖς κάπου γιὰ νὰ πιεῖς νερὸ ἢ καθίσεις γιὰ κάποια σοβαρὴ ἀνάγκη, μὴ χαλαρώσεις τὴν προσοχή σου• θυμήσου ὅτι ὁ Θεὸς σὲ προσέχει. Ὅταν πρόκειται νὰ κοιμηθεῖς, νὰ εἶσαι ζωσμένος. καὶ συνήθισε νὰ μὴ βάζεις τὰ χέρια σου μέσα (ἀπὸ τὰ ροῦχα σου), γιατί τὸ σῶμα ἔχει πολλὰ πάθη, ποὺ ἐκτελοῦνται ἀπὸ τὴν καρδιά.
Φυλάξου, νὰ μὴν αἰχμαλωτιστεῖς ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες ποὺ ἤδη ἔκανες, γιὰ νὰ μὴν ἀνανεωθοῦν μέσα σου. Φύλαξε τὰ μάτια σου, καὶ ἢ καρδιά σου ἂς μὴν κοιτάζει πονηρά. Αὐτὸς ποὺ βλέπει ἄλλο πρόσωπο μὲ ἡδονικὴ διάθεση, κάνει μοιχεία. Ἂν τραβάει τὴν καρδιά σου ἢ ὀμορφιὰ κάποιου σώματος, θυμήσου τὴ δυσωδία του καὶ θὰ ἡσυχάσεις. Ἄν σου εἶναι ποθητὴ πολὺ ἢ ἡδονὴ τῶν γυναικῶν, σκέ¬ψου ποὺ βρίσκονται τώρα ὅσες ἤδη πέθαναν, καὶ θὰ βρεῖς ἀνάπαυ-ση.
Πρόσεχε καλά, ὥστε, ὅπως φυλάγεσαι ἀπὸ τὴν πορνεία, ἔτσι νὰ φυλάγεσαι καὶ ἀπὸ τὶς ἐπιθυμίες τῶν ματιῶν, της ἀκοῆς, της γλώσ¬σας καὶ τῆς ἁφῆς. Τὰ μάτια σου νὰ εἶναι πάντα προσηλωμένα στὸν ἑαυτό σου καὶ στὴ δουλειά σου. Νὰ μὴν παρατηρήσεις ἄνθρωπο μὲ περίεργη διάθεση, ἐκτὸς κι ἂν διαπιστώσεις ὅτι ὑπάρχει σοβαρὴ ἀνάγκη. Ὡραία γυναίκα ἢ καὶ ἄνδρα νὰ μὴν κοιτάξεις χωρὶς λόγο. Τ’ αὐτιά σου μὴν τ’ ἀφήσεις ν’ ἀκούσουν λόγια ἀνώφελα. καὶ τὸ στόμα σου ἂς εἶναι κλειστὸ καὶ ἂς μὴ μιλάει καθόλου, ἂν δὲν εἶναι ἀπαραίτητο.

Τοῦ ἀββᾶ Κασσιανοῦ
Τὰ ἄλλα πάθη κάνουν τὴ μάχη μόνο μέσα στὴν ψυχή• ὁ σαρκικὸς πόλεμος ὅμως εἶναι διπλός, γίνεται δηλαδὴ καὶ στὴν ψυχὴ καὶ στὸ σῶμα. Γι’ αὐτὸ πρέπει νὰ παλέψουμε διπλὰ ἐναντίον του. Δὲν εἶναι ἀρκετὴ ἢ σωματικὴ νηστεία γιὰ τὴν ἀπόκτηση τῆς τέλειας σω¬φροσύνης καὶ τῆς ἀληθινῆς ἁγνείας, ἂν δὲν ἀκολουθοῦν καὶ συ¬ντριβὴ καρδιᾶς καὶ πολλὴ προσευχὴ στὸ Θεὸ καὶ συχνὴ μελέτη τῶν Γραφῶν καὶ κόπος καὶ χειρωνακτικὴ ἐργασία. Αὐτὰ μποροῦν νὰ περιορίζουν τὶς ἄτακτες ὁρμὲς τῆς ψυχῆς καὶ νὰ τὴν ἀποτρέπουν ἀπὸ τὶς αἰσχρὲς φαντασίες. Περισσότερο ὅμως ἂπ’ ὅλα βοηθάει ἢ ταπείνωση τῆς ψυχῆς, χωρὶς τὴν ὁποία δὲν θὰ μπορέσει κανεὶς νὰ νικήσει οὔτε τὴν πορνεία οὔτε τὰ ἄλλα πάθη.
Πρῶτα-πρῶτα λοιπὸν πρέπει μὲ κάθε προσοχὴ νὰ φυλάει κανεῖς τὴν καρδιὰ τοῦ (Παροιμ. 4:23) ἀπὸ ρυπαροὺς λογισμούς. Γιατί ἀπὸ τὴν καρδιὰ προέρχονται, ὅπως εἶπε ὁ Κύριος, πονηρὲς σκέψεις, φόνοι, μοιχεῖες, πορνεῖες καὶ τὰ ἄλλα (Μάτθ. 15:19). καὶ ἢ νηστεία δὲν μᾶς ἔχει ὁριστεῖ μόνο γιὰ τὴν κακοπάθεια του σώματος, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν προσοχὴ τοῦ νοῦ, γιὰ νὰ μὴ σκοτιστεῖ δηλαδὴ (ὁ νοῦς) ἀπὸ τὴν πολυφαγία καὶ χαλαρώσει τὴν ἐπιτήρηση τῶν λογισμῶν. Πρέπει λοιπὸν ὄχι μόνο στὴ σωματικὴ νηστεία νὰ βάζουμε ὅλη τὴν ἐπιμέλειά μας, ἀλλὰ καὶ στὴν προσοχὴ τῶν λογισμῶν καὶ στὴν πνευ¬ματικὴ μελέτη, χωρὶς τὰ ὁποία εἶναι ἀδύνατον ν’ ἀνέβουμε στὸ ὕψος τῆς καθαρῆς ἁγνείας.
Ἂς φροντίζουμε λοιπὸν νὰ καθαρίζουμε πρῶτα, ὅπως λέει ὁ Κύριος, «τὸ ἐντὸς του ποτηριοῦ καὶ τῆς παροψίδος, ἴνα γένηται καὶ τὸ ἐκτὸς αὐτῶν καθαρόν» (Μάτθ. 23:26). Γιατί ὁ Γιατρὸς τῶν ψυχῶν μας, γνωρίζοντας ὅτι ἢ ἀρρώστια βρίσκεται κρυμμένη στὰ βάθη τῆς ψυχῆς, ἐκεῖ ἔβαλε καὶ τὸ φάρμακο, ἀφοῦ ἤξερε πὼς ἐκεῖ ὑπάρ¬χει καὶ τὸ νοσογόνο αἴτιο. Γι’ αὐτὸ εἶπε: «Πᾶς ὁ βλέπων γυναίκα πρὸς τὸ ἔπιθυμησαι αὐτὴν ἤδη ἔμοιχευσεν αὐτὴν ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτοῦ» (Μάτθ. 5:28). (καὶ αὐτὸ τὸ εἶπε) γιὰ νὰ διορθώσει ὄχι τόσο τὰ περίεργα καὶ φιλήδονα μάτια, ὅσο τὴν ψυχή, ποὺ κατοικεῖ μέσα μας, καὶ χρησιμοποιεῖ μὲ κακὸ τρόπο τὰ μάτια, τὰ δοσμένα ἀπὸ τὸ Θεὸ στὸν ἄνθρωπο γιὰ τὸ καλό του. Γι’ αὐτὸ καὶ ἢ σοφὴ παροιμία δὲν λέει «πάση φυλακὴ τηρεῖ σοὺς ὀφθαλμούς», ἀλλὰ «πάση φυλα¬κὴ τηρεῖ σὴν καρδίαν» (Παροιμ. 4:23), βάζοντας ἔτσι τὸ φάρμακο τῆς προσοχῆς στὴν καρδιά, ποὺ μεταχειρίζεται τὰ μάτια γιὰ ὅτι θέ¬λει.
Αὐτὴ λοιπὸν ἂς εἶναι ἢ ἀρχὴ τῆς καθάρσεώς μας• ὅταν ἔρθει στὸ νοῦ μας ἐνθύμηση γυναίκας, ξεφυτρωμένη ἀπὸ τὴ διαβολικὴ δολιότητα, εἴτε μητέρας εἴτε ἀδελφῆς εἴτε ἄλλων γυναικών, καὶ εὐλαβῶν ἀκόμα, ἀμέσως νὰ τὴ διώξουμε ἀπὸ τὴν καρδιά μας, μὴν τυχόν, ἂν ἐπιμείνουμε πολὺ σ’ αὐτὴ τὴν ἐνθύμηση, ὁ πλανευτὴς τῶν ψυχῶν μας κυλήσει, μέσω τῶν προσώπων αὐτῶν, καὶ ρίξει τὴ διάνοιά μας μέσα στὸ γκρεμὸ τῶν αἰσχρῶν καὶ βλαβερῶν σκέψεων.
Ἔξαλλου καὶ ἢ ἐντολή, ποὺ δόθηκε ἀπὸ τὸ Θεὸ στὸν πρωτό¬πλαστο, προστάζει νὰ συντρίβουμε τὸ κεφάλι τοῦ φιδιοῦ (Γέν. 3:15), δηλαδὴ τὶς ἀπαρχὲς τῶν βλαβερῶν λογισμῶν, μέσω τῶν ὁποίων ἐπιχειρεῖ (τὸ φίδι) νὰ συρθεῖ μέσα στὶς ψυχές μας. Γιατί ἂν δε¬χθοῦμε τὸ κεφάλι, ποὺ θὰ εἶναι ἢ ἀρχικὴ προσβολὴ τοῦ λογισμοῦ, θὰ δεχτοῦμε καὶ τὸ ὑπόλοιπο σῶμα τοῦ φιδιοῦ, ποὺ εἶναι ἢ συ¬γκατάθεση στὴν ἡδονή, καὶ αὐτὸ θὰ ρίξει στὴ συνέχεια τὴ διάνοιά μας στὴν παράνομη πράξη. Πρέπει λοιπόν, ὅπως λέει ἢ Γραφή, «εἰς τᾶς πρωίας ἄποκτεινειν πάντας τοὺς ἁμαρτωλούς της γῆς» (πρβλ Ψάλμ. 100:8), δηλαδὴ μὲ τὸ φῶς τῆς γνώσεως νὰ διακρίνου¬με καὶ νὰ ἐξολοθρεύουμε τοὺς ἁμαρτωλοὺς λογισμοὺς ἀπὸ τὴ γῆ, ποὺ εἶναι ἢ καρδιά μας, σύμφωνα μὲ τὴ διδασκαλία τοῦ Κυρίου. καὶ μάλιστα τοὺς πονηροὺς αὐτοὺς λογισμούς, ποὺ ἢ Γραφὴ ἀπο¬καλεῖ γιοὺς τῆς Βαβυλώνας (βλ. Ψάλμ. 136:8, 9), (νὰ τοὺς ἐξολο-θρεύουμε) ὅσο ἀκόμα βρίσκονται σὲ νηπιακὴ κατάσταση. Γιατί ἂν μεγαλώσουν μὲ τὴ δική μας συγκατάθεση, τότε δὲν θὰ νικηθοῦν χω¬ρὶς μεγάλο στεναγμὸ καὶ κόπο.
Πρέπει ἀκόμα νὰ γνωρίζουμε, ὅτι στὸν πόλεμο τοῦτο πολὺ βοη¬θάει καὶ ἢ ἀγρυπνία. Γιατί ὅπως ἢ προσοχὴ τῆς ἡμέρας ἑτοιμάζει τὴν ἁγιοσύνη τῆς νύχτας, ἔτσι καὶ ἢ κατὰ Θεὸ ἀγρυπνία τῆς νύ¬χτας ἑτοιμάζει στὴν ψυχὴ τὴν καθαρότητα τῆς ἡμέρας.

Αγαπητοί φίλοι της σελίδας, παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και κόσμιοι στις εκφράσεις σας, με σεβασμό, κατανόηση και αξιοπρέπεια, προς τους συνανθρώπους μας, όπως αρμόζει σε λογικούς ανθρώπους, αλλά και σε ενσυνείδητους Χριστιανούς οι οποίοι κάνουν πράξη τον Ευαγγελικό λόγο, «Αγαπάτε αλλήλους». Φυλάξτε το στόμα σας, από λόγια περιττά, πικρόχολα, ανώφελα, ασκηθείτε στην προσευχή του Ιησού, εγκρατευθείτε και ο Κύριος θα σας περιβάλλει με το ανεκτίμητο δώρο της αγάπης Του. Οι απόψεις της ιστοσελιδας μπορεί να μην ταυτίζονται με τα περιεχόμενα του άρθρου. Τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν με οποιοδήποτε τρόπο την ιστοσελιδα. Οι διαχειριστές της ιστοσελιδας δεν ευθύνονται για τα σχόλια και τους δεσμούς που περιλαμβάνει. Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, γενικά και εναντίον των συνομιλητών ή των συγγραφέων. Μην δημοσιεύετε άσχετα σχόλια με το θέμα. Με βάση τα παραπάνω με λύπη θα αναγκαζόμαστε να διαγράφουμε τα απρεπή και βλάσφημα σχόλια τα οποία δεν αρμόζουν στον χαρακτήρα και στο ήθος της σελίδας μας χωρίς καμία άλλη προειδοποίηση.